Vad gör du som mångmiljonär?

Jag läste en bra krönika av Johan Hakelius. Han tror inte på det här med att folk skulle sluta jobba om de blev löjligt rika. Nej, de flesta skulle nog inte det.

Själv skulle jag inte må bra av att bara glida omkring på nöjen. Att skapa är ett av mina stora favoritsysselsättningar i livet – och då spelar det egentligen ingen roll om det är att limma ihop stenar till troll, skriva, göra musik eller tälja trägubbar.

En tät skogsman skulle nog resa betydligt mer, lite hitåt och ditåt – utan krav på värme. Men inte utan att skriva eller något liknande under tiden. Jag skulle väl kunna jobba ideellt också. Men sätta mig ner på röven och spela World of Warcraft resten av livet? Nej.

En period av icke-kreativitet i kombination med intensivt dataspelande utlöste faktiskt en livskris när jag var 26. Så jag vet hur det skulle kunna kännas, ungefär. Men inget ont om dataspelande – det är ju trevligt om det inte är den enda sysselsättningen.

Arbete är inte bara försörjning, speciellt inte i det här landet. Arbete är identitet också. Och så skapar det en känsla av mening, tillhörighet och trygghet – en illusion av att vår existens är för evigt i ett odödligt och oföränderligt universum där alla lever lyckliga i alla sina dagar.

En reaktion på ”Vad gör du som mångmiljonär?

  1. Jag vet vad du menar, jag har faktiskt alltid varit mer fokuserad på att skaffa ett meningsfullt jobb än ett välbetalt, även om jag givetvis skulle vilja ha både och 🙂 Om jag var ekonomiskt oberoende så skulle jag nog jobba mer än någonsin fast med väldigt annorlunda saker där jag kan få utlopp för min kreativitet.

Kommentera

