Äta kajor

Jag har funderat en tid på att testa att äta kaja. Fågeln alltså, en mindre släkting till kråkan.
Ätbara?
Här i grannskapen finns det en del småbönder och odlare, något som drar till sig – och föder – stora flockar av kajor. Vi pratar om 100-200 i vissa flockar. Dessa fåglar skitar ner och för oväsen, och konkurrerar ut en del andra fåglar. Min fråga är om de är ätbara. Det vore att dra nytta av situationen på ett rationellt sätt.
Vi äter ju kyckling och höns till vardags. Dessa fåglar växer upp och dör i fångenskap, ibland under dåliga förhållanden. De matas med ”växa fort”-foder, vilket ger stor ökning av kroppsmassa i förhållande till den mängd foder de äter. Ekonomiskt, men inte så tilltalande för mig åtminstone. Kött som industri är osmakligt. Då föredrar jag vilt.
Jag ser inget fel i att äta vilt. Det djur du äter har levt ett fritt liv, och det blir inte heller dödat utan orsak (att bli äten). Kajor är att betrakta som vilda, även om de lärt sig att livnära sig på det människan producerar. Alltså tilltalar det mig mer att äta kaja än kyckling.
Nu är bara frågan: är kajans kött ätbart ur hälso- och smaksynvinkel? Vad bör man ha i åtanke? Jag är helt okunnig, men ska läsa på i ämnet. Jag vet att kråka åts under efterkrigstiden tillsammans med barkbröd och andra nödlösningar.
Någon som har koll?
4 reaktioner på ”Äta kajor

  1. jodu, jag är själv norrbottning men efter ett gästspel på västkusten kan jag bekräfta att kaja går utmärkt att käka.räv? nä, fy fan, där går gränsen, sa flickan och neg servilt.

  2. Det går säker utmärkt att äta med rätt kryddning, men det går nog åt några stycken då de inte väger speciellt mycket.Enklast är att bara ta ur bröstbitarna.Du behöver nog inte ens en kniv för att få ur bitarna.vad man kan äta eller inte beror bara på de mentala spärrarna. Har själv ätit hund i Korea.Det gäller bara att tänka på något annat än det man äter om det tar emotSmaklig måltid..

Kommentera

