Varg i skogarna

Med en blogg vid namn Mannen från skogarna känner jag mig nästan tvungen att säga något om vargfrågan. Ett ämne som inte är direkt nytt i mina hemtrakter, för att uttrycka det milt.

Jag började skriva bakgrund och historik, men insåg snart hur tråkigt det var att läsa. Går istället direkt på mina åsikter:

Jag håller mest med naturvänner och liknande som vill ha varg i skogarna. Reglering av djurbestånd ska skötas av naturen, även om jag tycker det är helt ok att skjuta sig något för matens skull. Liksom jag även tycker det är vettigt att fiska upp och äta sin fångst.

Jag håller även med vissa jägare/fäbodbrukare som hänvisar till självförsvar. Den fårägare vars djur attackers av rovdjur ska naturligtvis få ta itu med angriparen/angriparna. Myndighetsinblandning i det här ska minimeras.

Mitt ideal är att ”människovärld” och ”naturvärld” ska kunna samexistera på ett vettigt sätt. Det kan de inte göra om inte människan ger upp en del av sina självgivna rättigheter. I min dröm är människan så lite inblandad som möjligt i naturens kretslopp – dock inte på ett sätt som tvingar alla att bo i städer. Jag är själv uppväxt på lands-/glesbygden och är ingen utflyttad ”naturmupp” med romantiska idéer om vargar, om nu någon tänkte angripa mig med det argumentet. Samtidigt är jag, som sagt, inte helt emot att döda vargar och andra djur heller.

Den aktuella vargjakten gagnade inte min sak. Ett politiskt beslut för att blidka en uppretad pöbel i sann populistisk anda. Och se hur det slutade – i katastrof med skadeskjutna vargar. Pöbeln lär knappast vara nöjd med den tilldelade kvoten heller, så detta löste ingenting. Förmodligen börjar debatten om nu, med ännu mer utpräglat skyttegravskrig mellan ”varghatare” och ”vargälskare”. Denna gång med självaste EU inblandat. Jag kan inte annat än sucka.

Uppdatering:
Här en man med en balanserad syn på saken.

Kommentera

