Att klara sig själv

Att lösa vardagsproblem kan vara belönande. Det ger en känsla av kontroll, och att styra sitt liv.

Nu har jag gjort något så simpelt som att tina upp en frusen vattenledning och återföra vattentillförsel till hushållet. Faktumet att jag är beroende av vatten från annanstans, som jag ej kan styra, kvarstår ju.

Det här lilla problemet och dess lösning påminner mig dock om Projekt överlevnad, och varför jag vill genomföra det. Det handlar helt enkelt om att klara sig själv, utan beroende från myndigheter eller andra människor (naturen är något jag gärna är underkastad – och det kan inte vara på annat sätt heller).

Jag lever gärna i ett samhälle, bara jag vet att jag skulle klara mig helt själv om det behövdes. Känslan av att min överlevnad beror på hundra olika saker som jag inte kan styra, men någon annan kan, är störande (om än inte skrämmande). Just nu tror jag, ärligt talat, inte att jag klarar mig helt själv. Syftet med projektet, som försenats, är att utbilda mig till denna Robinson för de nordliga vidderna.

Jag gjorde en gång ett halvseriöst Facebook-test om vilken plats och tidsålder jag skulle passa bäst i. Vilda västern blev resultatet, och det är nog inte så tokigt – innerst inne är jag en laglös typ som tycker om frihet och så få samhälleliga begränsningar som möjligt.

En reaktion på ”Att klara sig själv

  1. Jag känner igen mig i det du skriver, även jag och min fästmö har römmar om att leva närmare naturen, vi brukar ofta titta på dokumentärer och filmer som handlar om naturfolk och känna att det är där vi egentligen hör hemma. När jag befinner mig i städer, butiker osv så känner jag oro och ångest, men vid skogar, sjöar osv känner jag lugn och trygghet, att campa ute i skogen några dagar i goda vänners lag är mer renande för kroppen än någon semesterort eller någon "paradisö".

Kommentera

