Släpp kontrollen

Jag återupptäcker en gammal insikt: det är roligare att leva om man släpper kontrollen.

Det är komplicerat att vara kontrollfreak och samtidigt sträva efter personlig frihet. Dessa två sidor ligger oftast i fejd med varandra. Det går dock att kompromissa genom att medvetet släppa kontrollen.

Nu har jag släppt en del ansvar inom arbetet, och det känns bra att slippa detta. Samtidigt tror jag den person som får mer ansvar är glad över att slippa en ”nanny”.

Mitt ideal är ändå en situation där var och en tar ansvar för sig själv, samtidigt som samarbeten fungerar bra. Inget tvång från mig eller på mig – perfekt.

Ansvar ger stress och krav på kontroll. Släpp på detta och molnen skingrar sig.

3 reaktioner på ”Släpp kontrollen

  1. Precis, framförallt att släppa kontrollen över andra ger mer ansvar över sig själv och därmed en större möjlighet till självkontroll och större personlig frihet.

  2. Intressant blogg du har här, med intressanta ämnen som du skriver om..

    Den här bloggen kommer jag att följa.

    Ta gärna en titt på minn blogg.. Den är till stora delar fylld utav dikter med filosofisk krydda, med en existentiell prägel. Kierkegaard är min husfilosof 🙂

Kommentera

