Vem är friast?

Fattig eller rik, vem är friast?

Jag vet att det är tusen aspekter att ta hänsyn till, och det går att ställa en massa frågor om vad frihet egentligen är. Men hur resonerar du? Skapa dina egna definitioner.

Den som är rik kan göra ”vad som helst” utan att ta hänsyn till ekonomin, men måste ändå ha kontroll för att inte mista allt. Den som är fattig har å andra sidan inget att förlora, men balanserar vid desperationens rand.

”Pengar är oviktiga, det är lyckan som avgör” brukar det heta. Jag kan dock inte bortse från att pengar och välmående hör ihop. Och är det inte pengar så är det åtminstone andra faktorer som kan kallas ekonomiska.

Personligen tänker jag mig att mellanläget bör vara sämst. Den som varken är rik eller fattig är aldrig helt fri på något sätt. Hotet från fattigdomen skrämmer, och frustrationen över bristen på rikedom (och hunger efter den) ger ett allmänt missnöje med livet.

3 reaktioner på ”Vem är friast?

  1. Den judiske författaren och psykologen Tal Ben Shahar som är en pionjär inom området ”positive psychology” har gjort undersökningar för sin bok ”på svenska (lyckligare)” som visar att den optimala nivån för lycka på det ekonomiska är att ligga lite över medel så att man slipper oroa sig för att täcka grundläggande behov men ändå ha råd med en del dyrare förströelser ibland.

    • robertalmgren: Varför blir man mindre lycklig av att ligga över ”lite över medel” enligt Tal Ben Shahar?

  2. Anders B: Inte att man blir mindre lycklig, men enligt författaren så stagnerar lyckoruset efter att man nått en viss nivå. Jag har tyvärr själv ingen personlig erfarenhet av att ligga lite över medel så jag vet inte själv om jag tror på det eller inte.

Kommentera

