Skuld

Jag har problem med att göra det jag vill, utan att tänka på andra. Och med andra menar jag närstående, inte vem som helst.

Är det bra att jag har svårt för att vara självisk? Tja, sammantaget ur utilitaristisk synvinkel leder det säkert till välmående i högre grad hos fler än om jag inte hade haft problem med att vara självisk. Men det är ju på min bekostnad, och då är det inte bra för mig. Se där: nu tänker jag på mig själv och har problem med det.

2 reaktioner på ”Skuld

  1. Det här är nog en väldigt praktisk fråga som väldigt få är ärliga om tror jag. Ibland framställer man sig som mer självisk än man är, för att verka ‘cool’ eller för att man är extremt blygsam, och ibland som mer osjälvisk än man är. Ofta säger nog folk att de struntar i vad andra (närstående) tycker om dem, men i verkligheten ser man sällan folk som säger emot släktingar och pubafterworkgänget i någon enda fråga, så den ekvationen går inte ihop enligt mina upplevelser.

    Den största synden i dagens Sverige verkar vara att ge efter för grupptryck, så det säger ingen att de gör, eller att ta hänsyn till närstående, och t ex missa en bergsklättraräventyrarkarriär pga hänsyn, så det säger ingen att de gör.

    Får för mig att sanningen om oss själva är just att vi hela tiden balanserar en smula, under dagen, för att inte säga något som låter fel i den aktuella samtalspartnerns öron (det verkar onekligen så, i de flesta samtal jag lyssnat på i mitt liv, har folk under mesta tiden konstigt nog uttryckt passande saker för motparten, och ‘råkat’ ha nästan precis samma åsikter) samtidigt som vi försöker få igenom vår vilja och våra drömmar på något sätt ändå.

  2. Jag håller med dig om grupptryck. Ofta när jag har sagt sådant som stuckit ut i sammanhanget, och som gjort mig obekväm, har jag fått positiv respons snarare än negativ. Det är egentligen rätt svårt att vara kontroversiell när det handlar om åsikter, åtminstone när man pratar med närstående.

    Sedan finns det förstås de som gör en ”grej” av att vara anti, bara för provokationens skull.

Kommentera

