Av motsättningar är jag kommen

”Jag är rädd för att om jag slappnar av helt och fullständigt, finns det ingen av mig kvar”, funderar en vän. Jag tolkar det som en variant av att oro, grubbel, tvivel och slitningar håller oss vid liv.

Jag har själv ett tvådelat förhållande till destruktiva känslor. Samtidigt som de är just destruktiva skapar de också en sorts beroende. Om man mår riktigt dåligt blir självömkan legitimt, och blickandet ner i avgrunden som att äta snacks med hjärnan. Fett och slibbigt, men inte utan njutning.

Det kan vara skönt att hata, även fast jag innerst inne vet att det är helt onödigt, meningslöst och nedbrytande. Nu kan jag inte säga att jag någonsin hatat på allvar, men jag har sett ner på människor och företeelser. Och jag gör det ju fortfarande, även om jag inte tillåter mig särskilt ofta. Att se ner på är väl hat light, åtminstone i min värld.

Går jag runt på rosa moln för länge kommer saknaden. Då vill jag lyssna på musik gjord av människor som mår dåligt, och jag vill sugas in i deras värld och bli piskad i ansiktet. Jag vill dels se att jag är förunnad ett liv som är bra och som jag vill leva, men samtidigt också förlora slaget just för att få känna hur det är att vara förlorad.

Efteråt fäller jag alltid ihop det inre paraplyet, ställer ifrån mig det och sätter mig i soffan med en kopp te. Ett kontrollfreaks lyx.

Harmoni blir trist i längden, liksom disharmoni tar kål på en. Det är kampen för att nå balans som är livets essens.

En reaktion på ”Av motsättningar är jag kommen

  1. Ditt sätt att tänka är uppfriskande, ditt inlägg får mig att tänka att det behöver inte vara enbart dåligt att vara en manodepressiv, grubblande cyniker som letar guldkorn i vardagen som mig 🙂

Kommentera

