Tänk mindre, gör mer

Jag har gjort en vana av att göra saker spontant, utan större eftertanke. Något som hade varit otänkbart i ungdomens dagar.

Den gamla versionen av herr skogsman (alltså den yngre – om ni hänger med) kalkylerade, intellektualiserade och förutsåg flera utgångar av en handling för att vara redo på ”allt”. Det hela ledde till handlingsförlamning och ständig malande oro. Ja, och en jävla massa grubblande till ingen nytta.

Min, vid det här laget, flera gånger omnämnda period av existentiell ångest gjorde rent hus med allt detta. En dag insåg jag att livet flöt förbi inför mina åskådar-ögon, och jag var inte en del av det. Jag satt där på min kammare och tittade ut på de som levde livet, snarare än försökte bedöma dess natur och fundera över saker och ting som går att älta i 100 år utan att det ger något.

Det var väl en livskris jag upplevde, är jag rätt säker på i dag. Mycket på grund av att jag inte kände att saker och ting ledde någon vart. Visst kände jag mig smart med alla dessa kalkyler, alla funderingar och det där – men inte mådde jag speciellt bra. Det här är ju frågor som samtliga filosofer funderat på alldeles för länge, och som de aldrig fått något svar på.

Nå, jag bestämde mig för att sluta vara passiv. Sluta vara rädd för att inte ha kontroll, och helt enkelt strunta totalt i vilka följderna kunde bli. Och i dag mår jag betydligt bättre. Det här kan jag rekommendera till vem som helst som kört fast i sitt grubbel, och känner sig som en i sitt slag. Tro mig – du är inte ensam.

Analyser, förutsägelser och grubbel pysslar jag med än i dag. Det är en passion att försöka få kontroll fortfarande. Numera går jag dock mer naturvetenskapligt till väga. Först samlar jag in data, sedan analyserar jag dessa. Vilket är en total skillnad mot den gamla metoden, där jag försökte bedöma världen samtidigt som jag avskärmade mig från den.

En reaktion på ”Tänk mindre, gör mer

  1. Jag känner igen mig i din beskrivning, försöker vara mer spontan men olycksscenarier gäckar mig alltid i bakhuvudet, men oftast slutar det bra ändå! 🙂

Kommentera

