Individualistegoisten och samhället

Hur bör en individualist förhålla sig till samhället?

Jag brukar kalla mig individualist, då jag i princip inte bryr mig om något annat än mig och mina egna.

I de fall där jag bryr mig om samhället och vad som händer med det i form av lagar och regler, är det ur ett perspektiv av egen vinning. Finns det något annat förhållningssätt?

När jag skriver ner det så här låter det ju inte alls som någon trevlig typ jag beskriver. Som om det finns inbyggt i mig att jag ”borde” tycka om välgång för mänskligheten, forskningsframsteg och liknande av andra skäl än de som gagnar mig. Genernas programmering som spökar kanske?

Jag lider alltså av en sorts egoistisk skam. Någon som kan komma med förnuftiga tankar, så att jag kommer loss ur den härva jag sitter i? Jag minns en diskussion under mina filosofistudier där jag faktiskt tillrättavisade en person som menade att ”allt” är egoistiskt med orden ”Men då blir begreppet egoism i sig poänglöst”. Tyvärr hjälper det mig inte just nu, dock…

Kommentera

