Förändring kan vara bra i sig själv

”Varför håller du på och ändrar en massa smågrejer som inte spelar någon roll”? Frågan var en närståendes för några år sedan.

Jag hade nyss klippt mig kortare, mer trendigt – vilket nog inte stämmer med min personlighet egentligen. Jag hade även slutat snusa ”bara sådär”. Därefter höll jag på att ändra beteenden, gärna långt ifrån principer jag haft under en längre tid. Det störde min närstående.

Jag kan i efterhand konstatera att det var av godo att förändra saker. Inte så mycket för att det ledde till något egentligen, utan för sakens skull. Det livade upp lite, gjorde mig osäker och tvingade mig att anpassa mig till något nytt.

Som jag tidigare nämnt har min personlighet blivit mer handlingskraftig, på bekostnad av ältande, grubblande och oroande. Det ser jag som ett tecken på att saker faktiskt förändras rätt rejält till slut, om man ändrar de små sakerna. Det här har medfört att jag är en mer naturalistiskt inriktat person, på bekostnad av andlighet (och med andlighet menar jag inte nödvändigtvis religion och sådant, utan en konstnärlig/existentiell närhet till varandet i sig).

Förändring kanske inte leder till något heller, för den delen. Men det är i alla fall uppfriskande med lite nytt i livet. Och dessutom lärorikt att känna sig oinsatt och okunnig gång på gång (vilket uppmanar till kunskapssökande och utveckling, för att slippa känna sig dum).

Kommentera

