Självförvållad ADHD

Som ett steg i aggressivare marknadsföring för företaget har jag börjat sätta mig in i diverse sociala verktyg online. Tanken är att göra mig själv till en reklampelare, och det är ju en bra idé samtidigt som det känns obehagligt.

För varje social widget/gadget/app jag går med i, desto mer känns det som att min personlighet anpassar sig och utvecklas efter dem. Jag väver in mig själv i ett nät av aldrig vilande pladder, och jag agerar på sätt och vis som min egen övervakningskamera. Det är GPS-positioner hit, statusmeddelanden dit – och så ska man svara på andras meddelanden, kommentera deras status och skickare vidare länkar. Självförvållad ADHD – för ja, man blir rastlös av att inte hålla på och fickla med alla dessa manicker.

Min ursprungliga tanke om att kunna växla mellan två roller (jobb/privat) känns allt mer avlägsen. Den eviga digitala floden sköljer över mig, och jag inser att den där lilla träekan inte var så lätt att navigera som jag hoppats. En annan liknelse: det är som att försöka hålla en komplicerad idé kvar i huvudet medan jag går genom en fullknökad nattklubb. En ren tanke som bärs genom sorlet.

Jag är tveksam, men tänker bemästra detta. Ett av mina stora problem är att jag inte klarar av att inte hänga med. Och missar jag Twitter/Friendfeed/Facebook/Gowalla/Foursquare-tåget har jag en känsla av att det är rätt svårt att hämta upp igen.

Å andra sidan finns alltid den där tanken i bakhuvudet: vad skönt det måste vara att jobba utomhus med något praktiskt. Slippa ”hänga med”. Men allting utvecklas väl, så det är bara att bita ihop…

Kommentera

