Nja, Miljöpartiet

Miljöpartiet har en idé om ett entreprenörsår, så att folk ska kunna återvända till sina arbetsplatser om deras idé skiter ihop sig. Bra tänkt, men jag tror inte idén håller dessvärre.

Som anställd noterade jag att många människor, ofta från 50 och uppåt, gick och gnällde på hur mycket de hatade sina jobb. Målet var pensionen, och något mer än de absolut måste tänkte de inte göra för företaget de jobbade åt. ”Jag har gjort mitt” sades det i korridorerna.

Jag tänkte ofta på att jag, om jag var chef, inte skulle vilja ha sådan arbetskraft. Hellre då unga och hungriga människor som gillar att jobba. Nå, i vilket fall funderade jag på en lösning (utöver att skrota LAS så att man kan ta in folk som vill jobba och göra sig av med de som inte vill). Är någon less på sitt jobb och har 10-15 år till pension bör personen få en bra chans att ”sadla om”.

Nu kommer alltså Miljöpartiet med något som ligger åt det hållet. Men är det rätt tänkt? Tyvärr tror jag inte det fungerar så bra. En del av att starta eget är just att det finns en avgrund som hotar om det går åt pipan. Det gäller att vara väl förberedd och ha tänkt igenom sin idé. Om det finns en trygghet som väntar minskas risken rejält, och folk blir mer benägna att testa ofärdiga idéer.

2 reaktioner på ”Nja, Miljöpartiet

Kommentera

