Moralism online

Facebook måste väl på något sätt verka för en högre moral, på sätt och vis. Aldrig förr har det varit så lätt att visa andra sin moral.

Jag tänker nu på alla dessa grupper som skapas. ”Rädda X”, ”Förbjud Y”, ”Vi som tycker Z”, ”Vi som kräver XYZ!”. Fyller det någon annan funktion än att ”briljera”? Lite samma sak som att gå runt med plakat, även om jag tror personer med plakat är mer inne på att förändra något.

Jag måste medge att jag inte tror på det här med demonstrationer. Frågan är om jag tror på Facebookgrupper. Har inte riktigt bestämt mig.

Det här resonemanget för tankarna till den gamle Hägerström, rimligen den intressantaste  filosof Sverige kommit upp med. Han menade att alla utsagor om vad som är rätt och fel inte är något annat än uttryck för subjektivitet. ”Stoppa sälslakten”=”Hurra för godhet”.

Tack till Anders för inspiration till detta inlägg.

En reaktion på ”Moralism online

  1. Om en fb grupp håller hög kvalitet med exklusiva nyhetsuppdateringar om ämnet ifråga så kan den säkert fylla en funktion för sina medlemmar, och för dem som har gruppen så kan den vara ett bra verktyg både för opinionsbildning och som reklamplats. Att gilla och ogilla inlägg blir lite utav en opinionsmätning inom gruppen. Men för de flesta handlar det nog om att briljera som du säger.

Kommentera

