Varför måste alla vara sociala?

Det stör mig något fantastiskt att social förmåga väljs framför kunnande/kunskap i det här samhället.

När jag tänker på min bekantskapskrets finns det flera personer som är väldigt duktiga på sina områden, som verkligen utmärker sig och är perfektionister med bra arbetsmoral och så vidare. Men de har svårt att få jobb just för att de inte är sociala nog.

Är det så viktigt att vara social, om man nu inte jobbar i reception, kör buss eller har kontakt med folk på det sättet? Nej, jag tycker inte det. Problemet är att de flesta urvalsmetoder (alla utom headhunting i princip) är utformade för att hitta främst sociala människor. Är de trevliga och hyfsat duktiga får de troligen jobbet. Medan den som är extremt duktig, men hyfsad på det sociala, troligen inte får det. Ja, inte ens får komma till intervjun.

Om företagen var missnöjda, skulle företagen så klart använda andra metoder för att få rätt arbetskraft. Ja, så enkelt kan det vara. Att företagen helt enkelt är nöjda med saker och ting som de är. För att invända mot det jag säger. Men jag tror mer på att företagen inte inser att det finns bättre och duktigare folk ”där ute”, eller vet om det men inte är beredda att investera extra för att ta den risken.

Så hur marknadsföra osociala människor? Det tål att tänkas på.

2 reaktioner på ”Varför måste alla vara sociala?

  1. Det har t om gått så långt nu att senast jag kollade på TV, på ”Masterchef Australia” (jo jag tittar på sånt ibland – jag och mat 😀 )så tyckte en av domarna att en av de tävlande inte borde vinna, för att hon var inte ”utåt och talförd nog om varför hon skulle vinna”…

    För alla vet vi ju att den mest störst förmåga att hålla tal också är bäste kocken…

    Som att dissa en kock för att den är blond…

  2. Ja, det var ju sällsynt korkat. Ok om det är just tv-kockar alla ska bli, för då måste man ju prata lite och titta in i kameran. Men någon som i första hand ska laga mat, och vara fokuserad på det – nej, jag förstår inte vad som är socialt med det.

    Jag skulle föredra en halvautistisk kock framför någon som står och babblar och bränner min mat 🙂

Kommentera

