Ett evigt sorl

Sedan människan började kommunicera med ett språk har väldigt mycket hänt. Språk och kommunikation ligger bakom vår hela vetenskap och civilisation, skulle man kunna hävda.

I dag är det där språket överallt, förstås. Och det har gått inflation i kommunikation. I vårt informationstäta samhälle är det alltid någon som tycker något någonstans, och det är alltid andra som tar del av och interagerar med detta tyckande. Sedan bloggar och sociala medier kom in i bilden har det intensifierats allt mer.

Från en lerig skogsstig i Bastuträsk kan jag skicka ut min åsikt med en bild på en kotte, och jag kan välja att skicka med min GPS-position så att andra ser var jag är. Och jag är inte ensam. Miljoner människor kan, och gör, detta. Informationen omringar oss från alla håll och fyller våra hjärnor. Aldrig har det varit så enkelt att ta reda på enkla fakta, och aldrig har det varit så enkelt för en helt vanlig människa att bli lyssnad på för sina åsikter, oavsett maktposition och social status. Det är en revolution, som jag välkomnar.

För den som backar ett par steg och ser på detta fenomen kan det dock lätt te sig både skrämmande och löjligt. Vad är det vi håller på med? Har människan någonsin varit så självupptagen? Och då menar jag generellt. Vi skriver, vi läser, vi tittar, vi lyssnar och vi tar del av andra människors alster. Men det som inte har med människor att göra ägnar vi inte så mycket möda och tid. Kommunikation har blivit underhållning. Det som en gång var ett verktyg för kommunikation har blivit ett blockad för den rena tanken; ett evigt surr som fyller vår värld.

Hur låter det utanför sorlet?

Det jag menar är att eftertanken och reflektionen som bara kan uppnås i stillheten utanför den självupptagna bubblan är mycket värd. En kort promenad utan mobiltelefon i fickan är det enda bevis du behöver.

Kommentera

