Neddatering av mig

Hur skulle det vara att inte använda modern social teknik på en vecka? Ingen dator, ingen tv, ingen telefon.

Jag leker med tanken på att låta datorn vara i en hel vecka, att stänga av mobilen också. Det går inte ens att föreställa sig, då jag nu förmodligen är mer beroende av sociala teknikprylar än jag någonsin varit.

Tänk ingen mail på en vecka. Facebook och sådant är nog inget problem. Men ingen mail. Och ingen telefon. Katastrof och ogörligt i arbetet, men under ledigheten bör det gå. Fast det stretar emot på det privata planet.

Varför denna friktion? Ja, det är ju en sorts kontrollbehov. Vill inte hamna efter, tappa fotfästet, veta mindre än andra. Även fast jag innerst inne är övertygad om att det inte finns något som jag absolut måste veta direkt. Om jag nu inte är förgiftad och behöver kunskap om motgiftet. Och så är inte fallet.

Så, vad väntar fega jag på? Vågar jag? Är det slöseri med tid att testa nu i sommar?

Skön ironi i den sista frågan, förresten.

3 reaktioner på ”Neddatering av mig

  1. Om det inte vore för att alla andra använder dessa teknikprylar (då främst telefon) så skulle det fungera bättre. Man skulle t.ex bestämma tid att träffas flera dagar innan.

    Men som vi lever nu skulle det vara mycket svårt.

  2. Hehe, jag fattar alltså inte problemet. Och då är det få personer som sitter fler timmar än mig vid datorn varje dag.

    Som en som varit på flera stycken veckolånga exkursioner i skog och mark under mina studier, där vi inte har tillgång till dator och TV, så kan jag meddela att det går alldeles utmärkt. Man vänjer sig direkt. Hade förvisso mobil varje gång, men min gamle gsm har inga andra finesser än en telefonbok i sig – så den räknas knappt.

    Det man saknar minst är helt klart TV. Det man saknar mest är rutinen och vanan att kunna kolla facebook och mail.

    Men känslan av att bara leva livet utan teknik är rätt skön. Ut och campa med familjen en vecka. Res runt med bil – men lämna dator hemma och ta bara med en riktigt enkel mobil. Det är hur skönt som helst.

Kommentera

