Anledningar till att inte gå på horhus

Det är svårt att undgå Littorin-affären i dessa tider. Jag är inte speciellt intresserad, men kunde inte låta bli att reagera på en text i Aftonbladet.

Det är någon krönikör som vänder på det där med att en av åtta män varit till en prostituerad (nej, ingen länk – läste papperstidning faktiskt). Det är alltså sju av åtta män som inte varit till prostituerad. Och det låter ju troligt och rimligt.

Skribenten, en kvinna, drar dock saker och ting lite för långt i sin text. Hon menar att dessa sju av åtta låter bli att gå till en prostituerad av moraliska skäl; för att de tar ställning mot den människosyn som förmedlas genom att köpa sex. Eh, vänta här nu. Det är inte därför jag låter bli att köpa sex. Och jag tror inte så många andra män låter bli av den moraliska anledningen.

Här är några andra, realistiska, anledningar:

  • För att det är en fejkad situation med en person som inte tänder på dig egentligen.
  • Av ointresse (fast partner i en bra relation)
  • För att det är dyrt.
  • För att det är olagligt.
  • För att man måste smyga med det.
  • På grund av risken för sjukdomar.
  • Av rädslan för att bli upptäckt.

Naturligtvis finns det fler anledningar också, men jag tycker det räcker med dessa. Var och en av dem kommer nog före den moraliska faktorn om människovärde på de flesta mäns ”Varför vi inte går på horhus”-lista.

Sen kan man naturligtvis fråga sig om det är vettigt att prostitution är olagligt. Men det är en annan diskussion.

5 reaktioner på ”Anledningar till att inte gå på horhus

  1. Helt rätt, även om jag tror att någon form av förvirrad ”moral” kan ha med saken att göra.

    Att prostitution är olagligt är orimligt, så länge det handlar om vuxna människor.

  2. Instämmer helt, även om jag vore singel så kan jag inte tänka mig en mer osexig situation än att ha sex med en kvinna mot betalning, halva njutningen är ju att man delar den med någon. Samtidigt tror jag inte på att förbjuda prostitution, bättre att ta kontroll över den bort från knarkarna och maffian så får man en chans att erbjuda de inblandade en väg ut direkt.

  3. Ping: Statliga bordeller « Robert Almgren

  4. Ping: Statliga bordeller | Andlig aktivist

  5. Som jag ser det är den stora ”nojjan” med sexköp att säljaren skulle kunna vara oren. Jobbar med med en vid kundkrets ska man ha bra moral för att inte trilla på nåt vidrigt i STD-väg förr el senare. Nej, om än jag inte var lyckligt gift skulle jag nog aldrig ge mig ut i den svängen. Finns ju dessutom en humanitär aspekt i det hela, om än det myntet har två sidor.

Kommentera

