Acceptera dig själv

Jag är åter i en period av starkt ointresse vad gäller människor och samhälle. Samtidigt är det mer eller mindre ett måste att hålla sig uppdaterad för att kunna leva här och nu.

Det kan irritera mig att de här eremittendenserna sitter så djupt rotade, och att jag har så svårt för att hålla något vidare intresse kring trivialt vardagsstrunt. Måste. Tjäna. Pengar. Måste. Vara. Social. Ibland vill jag bara spy på alltihop och dra iväg.

För det är ju att dra iväg från ”allt” som är alternativet. Det alternativet skulle innebära att jag fick lov att göra en hel del som jag i dag slipper, tack vare det kapitalistiska systemet (som faktiskt är bra av den anledningen – man behöver inte göra allt). Skaffa mat, skaffa ved, laga bostaden, skydda familjen (som dessutom skulle ställa sig tveksam till en ”exodus”). Även en sådant liv skulle innebära vardagstrivialiteter, något som är värt att tänka på.

Nej, jag vill nog inte fly egentligen. Frågan är om jag vet vad jag vill.

I allt detta måste jag acceptera mig själv. Det går inte att bli en helt ny person med ett helt nytt tankesätt bara genom att ge sig fan på det. Det får man lätt för sig som ung. Som äld… eh, något mindre ung har jag istället anammat det här med att först acceptera saker som de är, och sedan förändra ett steg i taget. Och det är faktiskt först nu jag förmår mig själv till förändringar. Den där unga idealisten hade många häftiga idéer, men det blev väldigt lite resultat. Steg för steg, planering, hårt arbete och fokus, eftertanke då och då – så får jag saker att hända.

Hur som helst. Nu gäller det att komma på en strategi för att få tillbaka trivseln, och sedan sträva ditåt.

En reaktion på ”Acceptera dig själv

  1. Kan skriva under på nästan allt det där, det är bra att vara realistisk och ta ett steg i taget, samtidigt saknar jag att vara den där ivriga smått naiva idealisten. Men va fan, man e inte så gammal ännu, det finns fortfarande tid för drömmar och äventyr! 🙂

Kommentera

