Samtal med intet

Jag stod där i skogen, tårögd av nostalgi och vemod. Lyfte blicken mot trädtopparna och tänkte på min barndom.

I barndomen fanns inte döden. Det gjorde inte mobbing, ångest eller pengar heller. Tyvärr kunde jag inte förstå då, vilken frihet denna okunskap innebar.

Jag pratade med ganska tyst röst, en monolog till min morfar. Jag förväntade mig inte att någon lyssnade. Snarare var det en hyllningsgest.

På vägen hem blev jag plötsligt arg på de som anordnar seanser och liknande, som utnyttjar sörjande människors vilja att bedra sig själva för att döva ångesten. Insåg sedan att det inte behöver vara medvetet bedrägeri. Eller behöver det?

Kommentera

