Svordomarna försämrar humöret

Jag gör ett försök att dra ner på svordomsanvändandet. Nej, det är ingen moralisk övertygelse som driver mig.

Jag har märkt att ju mer jag svär i onödan, desto sämre blir mitt humör. Med ”onödan” menar jag här svordomar som inte står i proportion till sin orsak. Exempelvis ett hysteriskt vrålande av könsord när jag tappar en penna på golvet.

När jag svär utan hejd och sans får jag en sorts energikick i hela kroppen, som sätter mig på helspänn – redo att överreagera på nästa bagatellartade händelse. När jag istället sansar mig, och kämpar emot viljan att svära – ja, då växer tålamodet och jag kan hantera även större irritationsmoment.

Vad beror då detta på? Jag tror att svordomar fungerar som säkerhetsventiler för humöret. De öppnar upp och släpper på trycket vid behov. Dessförinnan kan tryckkammaren ta ganska höga värden normalt. Den som ständigt öppnar ventilen ställer den till slut på vid gavel, och det är inte längre något tryck i kammaren. Toleransen är noll.

Istället försöker jag nu vara kreativ med kraftuttrycken. ”Han som står i guds skugga” klämde en vän, som försöker med samma sak, ur sig i går. Det höjer humöret direkt, och aggressionsnivån minskar. Svärandet leder till kreativa språklekar istället.

En reaktion på ”Svordomarna försämrar humöret

  1. Svordomar blir lätt en utfyllnad och drar ner på ordförrådet hos personen, eller iaf nyanseringen i h*ns tal/skrift.

    Man ska kanske inte bli nojig, för då kan man inte ens använda uttryck som ‘måla fan på väggen’ o dylikt.

    Har begåvats med en bättre hälft som undviker svordomar in i det längsta, så jag slipper inspiration och påverkan också.

Kommentera

