Ny bebis på gång – men varför?

Man kan fråga sig vad jag håller på med. Nu väntar en ny bebis i min frus mage, trots att jag redan gnäller om hur lite fritid jag har.

Det är märkligt. Varför satsar jag inte på en egotripp? Borde jag inte göra det, som den notoriske individualist jag är? Varför band jag mig överhuvudtaget?

Sanningen är den att det upptagna livet slår det tomma med råge. Känslan av att ha familj är något en person som inte har någon inte kan föreställa sig. Det är inte bara att tänka sig en stycke jag och lägga till sambo/fru, barn och subtrahera 80% fritid. Men det är exakt vad man som den här tomhetsindividualist-personen gör. Det finns inget annat sätt att ta sig an det. Jag gjorde det själv, tills en månad efter första barnets födsel ungefär.

Anledningen till detta är att den grubblande tomhetsindividualisten vägrar erkänna att det känslomässiga spelar in så enormt i en människas liv. Den tanken är nådastöten för livet man lever som ung obunden individualist. Vi är kött, vare sig vi vill det eller inte. I tanken kan vi förstås bortse från detta, men då tänker vi också nedsuttna runt tankens teoretiska bord som inte tar hänsyn till begränsningar – och det ska den inte heller.

Inget ont om individualismen. Jag har den fortfarande i mig, och jag dömer inte de som väljer annorlunda. Jag vill bara säga att den som inte valt mitt liv, inte heller kan förstå det ända in. För att få svaret måste du ta steget.

Ja just det, jag valde att skaffa barn i individualistfasen. Du har nog tänkt den tanken redan, och den stämmer. Varför? Nyfikenhet, och någon sorts nedärvd biologisk princip förmodligen. Mest nyfikenhet. Jag tog steget.

Kommentera

