Fast förankrad

Jag bad en vän beskriva mig. Det mest träffsäkra han sade är att jag är fast förankrad i jorden, med en vilja att sväva i väg.
Jag är en naturalist. Ateist. Rationell, beviskrävande och oflummig. Nihilist, till min egen förfäran.
Jag önskar att jag trodde på gud, att jag kunde lyfta från dyngstacken och känna den friska luften mot ansiktet. Och se jorden försvinna under mig.
Jag önskar detta utan droger, och utan självbedrägeri. Jag kan inte förmå mig själv att bli bedragen, ens av mig själv.
Jag kommer inte ifrån att saker blir värdelösa så fort jag förstår dem. Ointressanta.
Det duger inte med konst. Det duger inte med vad mänskliga händer har skapat.
Det borde duga med naturen. Den är till stor del obegriplig, märklig och imponerande. Men den är inte medveten.
Jag hoppas att jag har fel någonstans i allt detta. För då släpper mina fötter från denna dyngplanets yta, och jag svävar bort. Lycklig, tillfredsställd. Över att bli besegrad. Av det obegripliga.
En reaktion på ”Fast förankrad

Kommentera

