Nytt år

Skogsmannen önskar alla läsare ett gott nytt år. Det är nu läge att döda besten 2010.

2010 har för mig varit ett ganska dåligt år. Förutom avslutningen har det utmärkts av sorg, tvivel, apati och stress. Ja, och många bra saker också så klart. Säkerligen övervägande positiva, men jag är van att alltid göra som jag vill och mer eller mindre få som jag vill.

Det som överskuggat hela året har varit en närståendes sjukdom och död. En person som i mycket varit en mentor och en förebild på flera plan. Framförallt hans engagemang och positiva attityd har varit vägledande för mig.

På det personliga planet har jag grubblat mycket över vad jag egentligen borde ägna mig åt, vad jag är bra på och vad jag borde lära mig. Är otålig av naturen och kräver en viss förnyelse, och framförallt utmaningar, för att trivas.

Nu ser jag framåt. 2011 kommer att bli året då jag återigen tar tag i saker och börja tänka målinriktat. Det var förvisso skönt att irra runt planlöst på magkänsla under ett helt år. Att tillåta sig att inte alltid vara så jävla på topp. Variation förnöjer. 2011 måste även bli året där jag får börja använda hjärnan igen. Jag är en tänkare mer än en görare, och 2010 har det inte blivit mycket tänkt. Bortsett från kreativt tänkande, som inte är utmanande för intellektet på samma sätt som filosofiska frågor och problemlösning kan vara.

Det här med nyår kan ju tyckas lite fånigt när man tänker på det. Fira en siffra liksom. Men då kalendern styr oss så pass hårt, eller vi snarare definierar så mycket av våra liv utifrån den, är det klart att ett nytt årtal spelar roll. Det är förresten en vacker symbol att kassera det gamla för något nytt. Det är dock viktigt att inte bara börja om ”för att”, utan att bära med sig det som varit och är bra.

Gott nytt år!

Edit: Jag påbörjade ett stycke, men slutförde det inte. Åtgärdat nu.

Kommentera

