Att tina en frusen vattenledning

Det är lite kul det här med att man ser vilka träffar bloggen får. ”Tina frusen vattenledning” är envist återkommande varje vinter. Därför ska jag nu ge ett bättre svar än bloggen hittills gett. Med det inte sagt att opraktiska jag kan lösa ditt problem.

När det är riktigt kallt bör vattnet i kranarna vara i rörelse ibland för att inte frysa. Se där en lektion som jag har lärt mig av att bo i hus.

När det går så pass långt att ledningen är frusen är det uppvärmning som gäller. Jag rekommenderar kupévärmare, som läggs invid röret medan åtminstone en kran står igång, dels för att driva på vattnet och bryta proppen – men även som indikator på att allt är klart. Det här går inte på en minut, så ha tålamod. För mig funkade det efter en halvtimme, efter att jag först fick justera värmaren så att den blåste åt rätt håll. Jag noterade att röret inte blev varmt och konstaterade att isen förmodligen inte påverkades därför. Känn därför efter så att röret verkligen blir varmt.

Det knepiga är att lokalisera isproppen. Om du bor i ett gammalt hus kan du fråga den förra ägaren var det brukade frysa (troligen någon oisolerad del), för det är ofta samma ställen det fryser på. Ett sätt att jaga ispropp är annars att kolla ur vilka kranar det kommer vatten, och ur vilka det är helt dött. Efter den sista fungerande kranen, och före den första som är helt död, sitter proppen.

Så här enkelt är det inte vanligtvis. Då är det till att följa rörets väg och se var det går ovan jord och i kyla, med dålig isolering. Misstänkta punkter värms med kupévärmare, eller möjligen blåslampa. Sistnämnda kräver en varsam hand förstås. Ha en kran på under tiden och se efter efter varje värmning, om något har hänt. När du väl hittar proppen vet du var det behöver isoleras för att slippa problemet framledes.

Sen är det förstås möjligt att du har fått flera isproppar samtidigt, och då är det inte lika kul. Men livet är inte rättvist 🙂

2 reaktioner på ”Att tina en frusen vattenledning

Kommentera

