Gratis utbildning

Jag planerar att börja läsa enstaka strökurser på högskolenivå när livet lugnar ner sig lite. I Sverige är det ju faktiskt gratis att läsa, bortsett från kurslitteraturen.

Jag har stagnerat och börjar känna mig korkad. Inte så konstigt när jobbet, trots sin kreativa karaktär, är ganska likartat. Och när jag dessutom inte får utlopp för mitt behov att diskutera frågor av diverse filosofisk karaktär.

Vad ska jag läsa? Vet faktiskt inte. Något som passar ihop med den semantik-geek jag är, men ändå skiljer sig från de humanistiska ämnen jag läst tidigare. Beteendevetenskap vore ett smart drag, men frågan är om det är så intressant. Jag bär fortfarande på drömmen att bli någon typ av vägledare.

Nå, jag har tid på mig att fundera.

I vilket fall är det fantastiskt att det går att läsa på hög nivå helt gratis. Ta aldrig bort den möjligheten, snälla Sverige.

6 reaktioner på ”Gratis utbildning

  1. Instämmer till fullo. På alla punkter.

    Klart grabben ska läsa igen. Men underskatta inte tiden som krävs för distanskurser. I regel MÅSTE man lämna in uppgifter varje vecka. Vilket jag tycker är värre än att ha en stor tenta på slutet.

  2. Jag tänkte inte så långt som distans, faktiskt. Var mer inne på kvällskurs på halvfart på de närmaste orterna.

    Men då öppnar sig ju betydligt fler möjligheter.

    Har du läst på distans? Jag funderar på det här med föreläsningar, som var lite favoritdelen för mig när jag studerade. Även seminarier hade sin tjusning.

    • Det finns ju gott om distanskurser som har sammankomster. Men visst, det blir ju inte lika många föreläsningar. Och det är ju under dem, som du säger, som charmen är.

      • Kan ju hända att föreläsningar via webben funkar. Tycker spontant det borde kännas konstigt att sitta och glo på datorn på en föreläsning, men möjligt att det funkar.

        Live är tveksamt om ens tillämpas, och om det är i efterhand får man ju ingen frågestund. Och jag lär mig alltid bättre om det går att gräva ner sig i detaljer (till mångas förtret, eftersom det ofta leder in föreläsaren på avancerade spår – och som bonus blir han/hon mer entusiastisk och därmed mindre pedagogisk).

Kommentera

