Spelar upphovspersonens värderingar någon roll?

Jag läser i Aftonbladet om Roy Anderssons reaktion på nya Åsa-Nisse-filmen. Andersson menar att filmen är en skam på grund av att Åsa-Nisses upphovsman var nazist. Jag kliar mig i skägget åt detta.

För mig, som konsument av kultur, är det av ytterst lite intresse vad personen bakom kulturen är för filur. Om kulturyttringen nu inte handlar om personen själv. Och även när jag känner bakgrunden, och uppfattar den som oförenlig med mina egna värderingar (religiöst och politiskt) nöjer jag mig med ett enkelt ”De tycker inte som jag, men det är intressant att ta del av hur de tänker”. Ett band blir inte sämre för att de visar sig vara något jag inte själv kan stå för. Möjligen kan jag bli provocerad om dess texter innehåller propaganda för något jag retar mig på. Men i fallet Åsa-Nisse är det ren fiktion.

Vet inte riktigt hur Andersson har tänkt sig, om han menar att Stig Cederholm bör glömmas bort och strykas ur historieböckerna just för att han var nazist. Åsa Nisse är ju en väldigt etablerad seriefigur, som inte har något med Waffen SS att göra. Kan jag tänka då. Dessutom bör rimligen inte Cederholms skapande av Åsa-Nisse ha något som helst att göra med nazismen. Men Andersson verkar anse att en persons ideologi färgar precis allt han eller hon företar sig. Förenklat svart/vitt-tänkande enligt min mening.

Vad anser ni andra om detta?

5 reaktioner på ”Spelar upphovspersonens värderingar någon roll?

  1. Tycker alltid att man ska skilja på person och konst. Det blir man påmind om när man ser på filmen Amadeus (som jag precis såg idag). Mozart var troligen en odräglig fjant, men jösses vad han gav mänskligheten vacker musik.

    Men just nazism är alltid känsligt. Jag kan förstå att man ogillar att kända nazisters verk inte hyllas. Hade det varit så att Åsa Nisse vore en riktigt BRA film från början så hade det troligen inte klagats så här från Roy.

    Jag tänker nämligen osökt på Leni Rifenstahl, som väldigt få skulle säga annat än var en mästerlig filmare med ett fantastiskt sinne för estetik. Även om det hade med nazism att göra.

    Så det hela bottnar nog i att Åsa Nisse, då som nu (uppenbarligen om vi får tro recensenterna, och det får vi säkert) är skitfilmer. Och därmed kan jag faktiskt nästan förstå Roys poäng.

    En berättelse skapad en nazist, som är värdelös … varför i helvete görs det remake på den liksom…

    • Mycket bra svar.

      Ja, det är öppet mål att kritisera Åsa-Nisse (som jag faktiskt tänkt se), och herr Andersson tar nog helt enkelt billiga poäng här. ”Titta på mig, jag är emot nazismen och gör betydligt bättre filmer än billig buskis”. Säkerligen är det någon som ser en Roy Andersson-film efter det.

      Till karlns försvar har han ju gjort ett par intressanta filmer.

      • Ja jag gillar Roys filmer. Alla jag har sett har varit bra. ”En kärlekshistoria” är delvis bland det snyggaste som någonsin har filmats. Första halvan iaf. Sen blir den märklig på slutet med en komisk ton som liksom ändrar allt.

        Men man kan vända på steken.. ska man inte kunna gilla Roys filmer även om Roy visar sig vara en skitstövel?

      • Absolut. Så ser jag det i alla fall. Nu har jag inte fått någon sådan uppfattning om Roy Andersson, men det finns ju andra som man kan reta sig på men ändå gör bra saker.

        Tror det ligger närmare till hands att tycka bättre om en skitstövel för en bra bok/film, än att tycka bättre om en bok/film för att upphovsmannen är sympatisk. Hos mig, då.

  2. Det håller jag med om. Såg en intervju med Kjell Sundvall (regissören bakom jägarna och en massa polisfilmer). Han är jättesympatisk. Han inser t om att han själv inte är någon större svensk regissör jämfört med personer som Troell, Wideberg eller Bergman. Men som du säger, det är jävligt svårt att tycka om det han gör bara för att han verkar supertrevlig. Jag tycker tex inte alls om Jägarna. Såg den som ung och tyckte om den då. Såg den för ett par år sen och höll på att spy. Bara Colin Nutley har gjort en mer överskattad film med Änglagård i princip…

Kommentera

