Det sociala är överskattat

Den som är bra på det sociala samspelet och har medelmåttig ämneskunskap kommer betydligt längre än den som besitter avancerad kunskap och är dålig på socialt samspel. Jag pratar om yrkeslivet.

Detta faktum stör mig oerhört, då jag hellre har att göra med en kunnig nörd än en okunnig social expert. Hur många duktiga människor sitter i dag med socialbidrag för att de är osociala, och hur många inkompetenta personer har jobb för att de är bra på att leka flock? Vill jag veta svaret?

4 reaktioner på ”Det sociala är överskattat

  1. Senast idag såg jag en gapig chef för ett företag gasta ut den sociala kompetensens lovsång som den viktigaste meriten för de han anställde. Viktigare än utbildning tex.

    Bara du är trevlig, foglig, lydig och snygg så får du jobb.

    Perverst inkompetenta värld.

    • Men vill kunderna tas om hand om snygg personal hellre än kunnig sådan? Inte jag i alla fall. Är det inte snedvridet tänkt av företagen? Eller är vi i minoritet i detta?

      • Jag tror det är ett fenomen på större företag först och främst.

        Mindre företag som drivs av sina entrepenörsupphovsmän drivs av mer kompetens än yta. Vissa stora företag som hyr in VDs drivs av ekonomer och därmed mer av yta och sociala regler. Världen där VDs är ett yrke alltså.

        Det är kanske där skillnaden ligger. De företag som drivs av entrepenörer tänker på innehåll mer än de som drivs av ekonomer. Den gamla visan från gymnasiet (det var iaf så på min skola) – naturvetarna var nördar i slafsiga kläder – ekonomer var brats där klädesmässig yta och social kompetens var viktigast. Då som nu: Ett slags kompensation för att det man inte har i huvudet får man ha i kläderna istället. Alla vet ju att naturvetarna var smartare än ekonomerna – men ekonomerna är smarta nog att ta makten på ställen där de kan styra och ställa med sina ideal och ställa till det för alla andra som inte är intresserade av slipsar och välrakade ansikten.

      • Japp, låter rimligt.

        Ute här i obygden är det inte så många trendnissar, utan mer av ”coolingar” som börjar röka i sexan, trimmar mopeder och är uppkäftiga mot lärare. Den typen som ropar ”plugghäst” för att de själva inte klarar skolan. Coolingarna blir ofta trendnissar senare.

        Jag var en pluggis med dåligt självförtroende som försökte bli cooling, men innerst inne var det inget jag önskade. Mer ett sätt att slippa drygskallar som jävlades för att jag ville lära mig något. Nördarna och medplugghästarna var ju klart mest givande att umgås med.

Kommentera

