Det stora frågetecknet

Jag har suttit och följt kedjan från begravning till liv via Facebook och Flashback. En ung kvinna som tog sitt liv. Tragiskt förstås, men jag fascinerades över hur lätt det är att skaffa sig fakta och skapa en uppfattning. Om henne, hennes liv och om hur mycket av en persons liv som inte kan uppfattas externt.

Jag tänkte på det där med livet, och döden. Den där kvinnan fick mig till det. Varför lever egentligen jag? Vad driver mig framåt? Vad vill jag med mitt liv? Har jag några mål och ideal? Som så många gånger förr var svaret ett stort frågetecken.

Men jag är här och har inga planer på att bli kortvarig. Jag gör saker nästan omedvetet, automatiskt. Jag drivs av små val i nuet, och dessa val leder bort från nu. Som ett löv i vinden i många fall. Så får det bli tills frågetecknet blir ett utropstecken, om det nu inträffar.

Samtidigt har jag riktning, ideal och framtidsplaner. Men dessa ligger på en banal nivå enligt min uppfattning.

Kommentera

