Svekets högtid

Påsken är svekets högtid i kristendomen. När Jesus ska ha blivit förrådd, dömd till döden och uppspikad på ett träkors. Vi firar detta genom att trycka i oss godis och mat.

Ja, jag vet att det där var en väldigt dålig beskrivning, men tanken roar mig. Det där med kycklingar, godis, påskkärringar och så vidare rimmar inte så bra med resten. Så går det när gammal hednisk tradition och kristen tro ska mixas.

När jag numera tänker på Jesus är det rätt ofta Mel Gibsons film som dyker upp i tankarna. En studie i blodigt och rått våld som till och med lyckades få mig att titta bort när jag såg den på bio (scenen där spikklubbe-prylen fastnade och rycktes loss blev för mycket). Men filmen är ändå bra i det att den visar var kristendomen kommer i från. Eller rättare sagt: vad de kristna tror hände.

Själv är jag inte troende, utan firar hellre vårens ankomst på det bästa sätt jag vet: god mat och dryck.

En reaktion på ”Svekets högtid

  1. Kanske det mest intressanta, i brist på bättre ord, med Jesu pisk, är väl ändå att man som standardkristen (vi glömmer bort gnostiker och annat) skall tycka det är en bra sak att Herren fick smaka romersk bestraffning. Ty Han tager ju våra synders straff i sig och på sig.

Kommentera

