Livet ska vara som en stilla älv i september

Jag reagerar alltid när jag ser ordet ”livspusslet”. Det är fult, och står för något jag innerligt avskyr. Personligen tycker inte jag att livet ska vara ett problem som behöver lösas.

Livet ska vara som en stilla älv i september. Mörkt inbjudande och trollbindande med löften om evighet, stilla flytande med höstlöven som speglingar på ytan. Jag vill sitta i en båt på dess yta och njuta den svala luften med alla dess dofter. Kanske tar jag en klunk av något gott från innerfickan, medan jag funderar över åldern på en väl vald stjärna.

Nu sitter jag där med mitt livspussel ändå, och funderar på vad det är jag vill egentligen. Och jag behöver inte fundera så länge: jag vill ha ett behagligt liv, där saker får ta sin tid och det finns så få måsten som möjligt. Eftertanke måste det alltid finnas tid till. Det här är en utopisk vision, än så länge.

Man brukar ju säga att problem är till för att lösas, vilket jag håller med om. Mitt ideal är dock att de håller sig lösta för alltid. Jag löser inte problem för att jag tycker om det, utan för att radera dem ur min svala harmoni. Att jag sedan är bra på att lösa problem är inte så viktigt egentligen. Min drivkraft är irritation, vilken får mig att ta itu med saker just för att kunna återgå till lugnet. Varje problem är en mygga som måste dö en explosiv död.

De flesta jag känner tycker om att ha saker att göra. Spika på något staket, bygga en brygga, tapetsera eller greja med heminredning. Men inte jag. Underhåll och reparationer hör helt enkelt inte hemma i min ideala värld. Däremot har jag ju bokprojekt, musik och liknande att syssla med, som jag tycker om. Jag gillar att skapa, men inte att hålla skapelsen vid liv.

Nej, ”livspussel” får mig att se en svettig karriärman torka spyor från barnet, med sin slips i gröten. Portföljen lutad mot bordet, medan hustrun frågar om färg på gardiner och vem som hämtar när på dagis. Det är en vämjelig vision, som nästan är som mitt liv. Dags för någon typ av handling. Troligen duger det med en ventil, tills vidare.

Kommentera

