Om händelserna i Norge

Det värsta med det som hänt är händelserna i sig: att folk dödats. De politiska växlarna kan man vänta med.

Det finns gott om personer med extrema/annorlunda/udda åsikter och värderingar som inte låter dessa bli handlingar. Får ej förglömmas. Åsikter får man ha – som tur är – än så länge.

Jag ser också att SD får en hel del skit för det som har hänt i Norge. Vad man vet än så länge var det en ensam gärningsman som agerade på eget initiativ. Att då börja skylla på ett parti som, oavsett vad man tycker om det, faktiskt för fram sina åsikter på ett städat sätt – det är inte ok. Han var kristen också, men jag ser inte att kristendomen får någon skuld (vilket den inte borde heller).

Massmord är lika illa oavsett syftet bakom.

För att minska mängden troll något kan jag tillägga att jag inte sympatiserar med SD.

En reaktion på ”Om händelserna i Norge

  1. Jag håller med om att sorgen måste få vara det viktiga dagar som dessa men jag tycker också att det är viktigt att sätta situationen i ett sammanhang, ett sammanhang som gärningsmannen själv har satt situationen i.

    Det som är obehagligt med SD och Framskirttpartiet mfl främlingsfientliga partier är att de i många fall gör det, som jag tolkar att du menar att vi som människor i demokratiska samhälle inte ska göra dvs, ge en hel grupp, en hel nationalitet skulden för saker som sker i vårt samhälle. Att de menar att de med vissa religiösa åskådningar, vissa nationaliteter därför ska kastas ut från vårt land eller inte släppas in.
    Visst det finns galna muslimer men det finns också galna kristna.

    Och visst ska man få ha åsikter i en demokrati, min är att SD ska ut ur riksdagen på ett demokratiskt sätt. Dvs min förhoppning är att så få som möjligt lägger sin värdefulla röst på ett parti som SD.
    Läs gärna mitt inlägg direkt efter attentatet
    http://vandrar.wordpress.com/2011/07/22/oslo/

Kommentera

