Harmoni ger tystnad

Har Mannen från skogarna blivit en gnäll-blogg? Jag finner att jag ofta tystnar här när mitt liv i övrigt är bra. Så har nu varit fallet ett tag.

När jag uppnår den harmoni jag alltid siktar mot, blir jag i princip passiv rent kreativt. Skapandet lockar inte, och Mannen från skogarna räknas som en sorts skapande. Jag bara går runt och andas in luft, äter mat och mår bra. Konsumerar en del underhållning, och sällan sådant med ”djup” i.

Min tes att det är irritation som är den kreativa drivkraften genom livet håller alltjämt. För när jag är nöjd sätter jag mig på min röv, och gör ingenting. Livet är i och för sig fullt med saker som ska göras hela tiden, men det rör sig om rent praktiska åtgärder. Skjutsa ungar till dagis, klippa gräs, flytta möbler och så vidare. En insikt här: underhåll och vardagsfix räknas inte i min värld. Skapande, tänkande, utvecklande är de verkliga värdena. Och så dessa vistelser i naturen, som blir alltför få.

Frågan är om jag är ointressant som person när jag är nöjd. Den irriterade och aggressiva varianten av mig har alltid tusen idéer om vad som ska ändras, vad som behövs och vilka problem som ska åtgärdas. Problemlösning är jag bra på, men jag njuter sällan av att lösa problem – snarare blir jag ännu mer irriterad och löser dem ännu snabbare. Så att jag kan sätta mig på röven igen, och vara missnöjd över att inte ha något kreativt att göra.

Nollpunkten är målet, men jag hittar hela tiden nya saker som drar mig därifrån.

Kommentera

