Get hands dirty

Det är en otroligt skön känsla att blicka tillbaka på de närmaste åren, och inse att det hänt en massa bra saker med mig. Saker som faktiskt fanns med i planeringen.

Livet som företagare har utvecklat mig ända in i märgen, liksom livet som far har. Att vara sin egen lyckas smed, och samtidigt någon som små hjälplösa individer ser upp till och är beroende av – ingen oroshärd som det kan låta som. Tvärtom har jag bara blivit allt lugnare de senaste åren.

Medan jag tittade mig i spegeln snuddade jag vid tanken om döden, och var nästan på väg att rycka på axlarna. Vad kan jag göra, annat än det bästa jag kan i varje enskild stund? Om jag ändå rycks bort gör jag det med hedern i behåll, så att säga.

Döden skrämde mig något oerhört för några år sedan. Panikångest och dödsångest om vartannat, blandat med den otrevliga smaken av misslyckande. 26 år och inte uträttat något som jag själv kan känna mig nöjd med. Men det var då det. Snart tio år sedan. Nu har jag gjort saker som är bra för både mig själv och andra. Framförallt har jag engagerat mig för min hembygd, vilket kommer att fortsätta framöver.

Det som skiljer sig åt mellan ångest-jag och nu-jag är att den senare modellen ägnar betydligt mindre tid åt teoretiserande och grubblande över livet, för att istället leva det. Visst kan en teoretiker som jag sakna tänkandet i bland (vilket hjälps upp med stimulerande intellektuell aktivitet), men överlag tycks ”get hands dirty”-modellen fungera för mig.

Sluta prata om saker, och gör dem istället. Det är ett råd från mig till er. Funkade för mig.

Kommentera

