Vad binder dig till Sverige?

Jag har på senare tid funderat en del på varför jag just bor i Sverige. Annat än på grund av att jag är född här, och att det kräver en hel del ansträngning för att flytta utomlands. Så jag korrigerar frågan: varför bor jag kvar?

Man lever bara en gång. Åtminstone är det vad jag tror. Därför sitter jag, snart 35 år, och funderar på vad som borde göras innan det är för sent. Att se och uppleva världen är en sån sak, då jag hellre aktivt upptäcker och upplever än att slussas runt på någon sinnesslö turistrunda för pensionärer. Jag tillhör de som inte tror att livet börjar när man går i pension, nämligen.

Varje dag ser jag mäktiga barrskogar, och en hel del inte så mäktiga bland- och lövskogar (mäktiga lövskogar finns dock i södra Sverige). Jag har nära till en rytande fors. Jag kan gå i flera mil längs öde grusvägar i vildmarken, eller på vindlande stigar i skogar. Jag kan se älg, björn, rådjur, hare, varg, räv, tjäder – och om jag har tur även järv. Allting inpå knuten näst intill. Och jag älskar det här livet. Speciellt ödsligheten och tystnaden. Min osociala sida, som utgör en betydande del av mig, vill ha det så. Min konstnärliga sida, en något mindre del, vill också ha det så. Min entreprenörsdel och kommunikationsälskande del bryr sig lite mindre.

Det är så här jag är uppväxt, och den mellansvenska landsbygden sitter i princip i ryggmärgen på mig. Som barn hade jag skogen som lekrum. När jag blev äldre tvingades jag in i en mer civiliserad kartongliknande existens, och jag har aldrig riktigt blivit bekväm med detta. Den kartongen existerar oavsett var jag bor. En nödvändig kartong, men inte bekväm.

Ändå sitter jag nu och funderar, på om det här är det bästa för mig och min familj. Skulle vi känna oss hemma i Nya Zealand, på den asiatiska landsbygden, i USA mot Klippiga bergen, på en liten afrikansk ö – eller rentav i en mångmiljonstad? Jag vet inte, för vi har inte testat. Kanske borde vi göra det, i alla fall för en kort tid. Om inte annat, så för att få perspektiv till livet vi lever just nu. Jag upptäckte inte min kärlek till hembygden förrän jag flyttade härifrån, i cirka tio år.

Vad binder mig, och dig, till Sverige? Annat än vana och ekonomiska faktorer. Hur vet man att det är här livet ska levas, utan att testa något annat?

En reaktion på ”Vad binder dig till Sverige?

  1. Ojojoj vad många tankar du sätter i mitt huvud.
    Jag har själv ställt mig liknande frågor tidigare och insett att det enda som binder mig till Sverige är vänner/familj samt en bekvämlighet med min situation.

Kommentera

