Loke

Bland mina mindre smickrande karaktärsdrag är nog sadismen det som jag tycker sämst om, och som är svårast att bli av med. Det är speciellt att så osämja mellan två parter, och ge en tredje part skulden, som lockar.

Redan som lågstadievalp ordnade jag slagsmål mellan folk. En typisk situation var att hetsa en bråkmakare mot en mer utstött person, och samtidigt uppmuntra och coacha den utstötte. När de två kombattanterna var redo underättade jag hela lågstadiet, om hur nedrigt den där bråkmakaren betedde sig mot den stackars utstötte. Folkhopen var inte sen att reagera och visa sin känsla för rättvisa och moral, genom att jaga bråkmakaren eller rentav utmana denne i  en fight. Jag själv stod bara och fnittrade, och var den som sedan underrättade lärarna.

Jag är i huvudsak en godhjärtad person i dag, tycker jag själv. Men den lille pojken Loke lever i mig. Även när det gäller närstående måste jag ofta lägga band på mig. Jag ser öppningar och chanser att retas. De är som sötsaker på bordet när mamma inte är i köket för ett litet barn. Det är en ständig balansgång och jag kan aldrig slappna av och vila, då det här är närmast instinktivt i mig.

Jag är bra på att lära mig hur folk fungerar, och då även vad som de tycker mindre om. Hur man retar upp dem helt enkelt. Att kunna utläsa saker på det här viset är förstås användbart när det gäller affärer och liknande. Den här förmågan är så att säga naturlig, och jag kan inte låta bli att läsa av folk och situationer. Visst utnyttjar jag den i affärer och liknande, för att avslöja fula trick, men sällan eller aldrig har jag någon dold agenda.

I vilket fall är jag glad över att vara medveten om det här personlighetsdraget, och över att kunna kontrollera det (någorlunda).

Kommentera

