Lämna verkligheten

Jag har kommit till en gammal insikt. Vilket i princip betyder att jag rusat i cirklar en stund sedan sist jag kom på samma sak. Nåväl, livet har varit gott mot mig.

Närhelst jag blandar mig in i samhället och vardagens verklighet händer något: vantrivsel. När jag tänker på världen, blir missnöjd över den och tänker på lösningar – och även inser att saker är ”komplicerade” fastnar jag i en nedåtspiral. Min energi äts upp av gnäll och olust. Olust på grund av världens sammantagna idioti, men även olust på grund av att jag inte kan låta bli att bry mig.

Politik är inte för mig. Människor är inte för mig. Att fundera över vem som gör fel och hur man borde ha gjort istället, är inte för mig.

Gnäll är framförallt inte för mig. Pessimism och beklagan är inte för mig. Men jag dras in, och jag sitter där jag med – med gnällspikarna. Skatter, sossar, regeringen och den korkade skolministern, vädret och ”folk”. Det sistnämnda betyder i princip ”De som inte tycker eller är som jag”. Jag blir less på att folk gnäller, och jag gnäller själv, och jag gnäller på de som gnäller. Kippar efter andan och förbannar världen. Förbannar sedan mig själv.

Min uppgift är att hjälpa andra hålla modet uppe, coacha och pusha. Komma med bra kritik och utveckla. Men jag fastnar i en spiral av vrede. Jag svär och ger upp, ångrar mig och bryr mig – och blir förbannad.

Mitt i allt detta förstår jag inte varför mina känslor är som avstängda. Vad bryr jag mig om och vad strävar jag efter? Det är som om jag gick på autopilot. Det mest obegripliga är att resultatet blir bra.

Bara fyra folköl. God natt.

2 reaktioner på ”Lämna verkligheten

  1. När ett år har gått, har jag då färdats framåt eller i en cirkel?
    Både och?
    Jag finner mig idag göra samma sak som ifjol, så i det hänseendet är jag i en cirkel, eller åtminstone mina enkla förehavanden.
    Men är jag själv samma människa som i fjol? Har jag verkligen inte upplevt något nytt? Förnyat mina tankar, fördjupat mina kunskaper och erfarenheter?

    Världen kan du inte ändra på, bara dig själv.

    Går inte även avancerade flygplan på autopilot? Mestadels blir resultatet lyckat.

Kommentera

