Glöm inte bort att fiska

Informationssamhället snurrar på som en karusell. Du snurrar med den, och är så van vid snurrandet att det blir en del av vardagen.

Det är lätt att glömma bort det där snurrandet. Rätt som det är står du i två karuseller samtidigt, och det börjar kännas i kroppen när benen vill gå åt varsitt håll.

Jag blev stressad av snurrandet och kroppen sade mig att jag borde dra ner på användandet av appar, sociala tjänster och sluta följa så många nyhetsflöden. Men då blev jag stressad av att inte ha någon koll. Svaret var att göra systemen till mina slavar, så att de sorterar information åt mig. Och då lättade bördan. Den är i dag hanterbar, och jag har bra koll på vad som händer omkring mig.

Men det finns en annan sida av min personlighet: Den som inte vill ha koll. Den som inte gillar samhället, eller civilisationen. Som inte vill vara trevlig, och inte umgås med folk. Som vill krossa all teknik och pissa på smulorna.

Den här grottmänniskosidan av personligheten behöver bejakas. Annars börjar den jävlas med dina karuseller. Och slå sönder dina datorer. Det bästa botemedlet, eller andningshålet, är att åka och fiska. Fiske är, till skillnad från skogspromenader eller liknande, en aktivitet som kräver viss fokus. Du måste ha koll på flötet, båten, linan, vassen, om det rycker, så att inte stöveln tar in vatte, med mera – allt beroende på vilken typ av fiske du sysslar med.

Sammantaget finns det inte så mycket tid att fundera på annat, som det finns jämfört med en stillsam promenad. Du behöver alltså stänga av hjärnan en stund. Gör det minst en gång under sommaren – det är Skogsmannens tips till dig.

Själv ska jag försöka fiska så mycket som möjligt i sommar.

Kommentera

