Bortom händelserna

Jag blir alltmer uttråkad i mitt umgänge med andra människor. Den stora anledningen är samtalsämnena, vilket även härstammar från personerna i sig. 

Bland det mest trivsamma och givande jag vet, är diskussioner som kretsar kring idéer – speciellt då samtalspartnern(a) kommer med egna teorier och funderingar. Spontana lekar som ofta leder till både utveckling av tänkandet i sig, och konkreta idéer som kan växa till konkreta företeelser. Det intressanta ligger ofta i motsättningar mellan personerna, som leder till att ämnena ses ur flera olika synvinklar.

Tidigare i mitt liv rådde det ingen brist på den typen av aktivitet, medan de senare åren alltmer kommit att stabiliseras i praktiskt förankrad tillvaro. Så blir det lätt med barn och ett hus att sköta om, och när den största tänketiden går åt till företagande och utvecklandet av detta. Nå, det är alla trivsamma saker att hålla på med. Men det finns ett tomrum, som behöver fyllas med något.

Via olika sociala tjänster online får jag delvis utlopp för detta, men det blir definitivt inte samma sak som att diskutera ihop med någon klok person under en skogspromenad. Skillnaden mot affärsstrategier, tänkande kring entreprenörskap och liknande är att de här diskussionerna ska vara förutsättningslösa och tillåter ren tankelekstuga. Oftast är det utifrån just det förutsättningslösa de bästa idéerna kommer.

Livet efter 30 verkar annars ha lätt att gå i stå. De flesta jämnåriga pratar om vardag, händelser, upplevelser och människor – medan jag gäspar och stänger av öronen. Ett yngre jag hade kanske sagt ”Ointressant. Byt ämne, tack.”, medan den version som närmar sig medelåldern istället ignorerar av ödmjukhetsskäl.

I det här syns även en nackdel med solitärt liv, åtminstone för mig. Eller är det enklare att vara helt själv, än att lyssna på redogörelser steg för steg rörande utlandsresor, vad grannen gjort och andras barn?

Tills vidare får jag leva på citatet nedan. Ger åtminstone en liten egobuff. Det brukar förknippas med Eleonor Roosevelt, men ursprunget är okänt.

Great minds discuss ideas, average minds discuss events, small minds discuss people.”

Kommentera

