Begär i motsatsförhållande till frihet?

Jag läser ett citat på Twitter: ”The moment we desire something, we are no longer free. This is true even when your desire is to be free. ~ Anon”.

Och frågar mig hur ett liv utan begär ska se ut. Viljan att hjälpa andra bör väl också vara begär? Även om jag drar starkt mot det åsiktslösa hållet, med neutralt känslobefriat som ideal, ter sig tanken rent spontant absurd.

Tål att tänkas på. Vad säger ni som läser bloggen?

En reaktion på ”Begär i motsatsförhållande till frihet?

  1. Jag har alltid begär… eller mål. Mål jag strävar efter, begäret att ta mig i mål, det är vad får mig att arbeta för något som för mig är ändamålsenligt och tillfredsställande för mig personligen… begär(?)… nödvändighet för att ta sig framåt i livet?

Kommentera

