De umgås

De umgås, människorna. Spelar biljard och ler tillsammans på roliga bilder.

Jag känner viss avund inför detta. Själv sitter jag halvnaken och chattar med en god vän över en miniflaska vin. Det är trevligt, men jag känner en viss tvekan inför de där samkväms-bilderna som syns på Facebook. Jag är snart 40 år. Har jag missat något väsentligt i detta liv, då jag levt det här stillsamma livet?

Det jag undrar är ifall jag hade trivts som en av de där människorna som umgås, som gör saker tillsammnans på helgerna istället för att – som jag – göra det bästa för att vila från människorna och deras små påhitt.

3 reaktioner på ”De umgås

  1. Jag strävar alltid efter ensamheten om helgerna vilket blivit svårt nu när sladdisens pappa fått en stroke och jag blivit bo-mamma på heltid igen. jag minns tv-serien Vänner som gav mig frossa eftersom alla umgicks hela tiden. Jag behöver min ensamhet för att orka umgås när jag måste – på jobbet

  2. Att kunna dra sig tillbaka, har för mig blivit nödvändigt. Påtvingad sällskaplighet är ju fruktansvärd. Idealet för min del är att syssla med mitt samtidigt som jag ”hör” dom andra i ett annat rum… För att sedan, kunna omfamna dom när andan faller på. Låter det egoistiskt? Jag tror faktiskt att det blir mera ”kvalitetstid” , för alla, på det viset…

  3. Påhitt är roligt, spontanitet är spännande, att träffa människor är berikande, men ibland är det skönt att krypa upp och se en film och hållas med sin alldeles för stora godispåse och bara rå om sig själv… alltså någon gång i månaden för mig…resten av dagarna gör jag något…hela tiden…kanske är dags att se över min egen tid!

Kommentera

