Skogsbarn

Till min stora förtjusning har mina båda barn fattat tycke för skogen. Vi vandrar ofta tillsammans i olika naturområden, flitigt babblande och med mobilkameran i högsta hugg.

Skogen blir för barnen lite som att kliva in i sagornas värld. Vi pratar med troll, ser vargar och björnar och hör mystiska ljud (som ofta får sina förklaringar via barnens fantasi). Allt är påhitt, så klart. Men ibland ser vi också djurspår och spillning, vilket är väldigt spännande för en tre- och en sexåring.

En jackpot är järvspår. Järven tycks bli vanligare ihop med vargen, då järvar är asätare och tycker om att slafsa i sig vad herr och fru ulv lämnar. Mycket spännande för både stora och små.

Under hösten har vi plockat en del svamp. Det var en sysselsättning jag gillade som liten, och mina barn är också intresserade av de olika sorterna. Speciellt de giftiga svamparna. I och med att jag själv blev exalterad över kantareller och karljohan, blev även barnen det. De åt inget själva, men gillade svamp ändå.

Jag kan absolut rekommendera skogsbesök ihop med barn. Om inte annat, så för att motverka dåligt humör. En fikakorg och ett trolskt naturreservat gör under för humöret hos både mamma, pappa och barn…

Kommentera

