Han väcker mig

Skogsmannen, denna varelse som föddes för cirka 10 år sedan, pendlar fram och tillbaka i mitt liv. Än i glömska, än i dagsljus. Men aldrig inaktuell, och förmodligen kommer den här bloggen aldrig att bli inaktuell. Skogsmannen väcker mig, när skitnödigheten och utvecklingshysterin blir för svår.

Skogsmannen älskar frihet, ogillar flockbeteende, ogillar samhällen och stora konstellationer. Små grupper med människor som lever naturnära, i frid och utan några egentliga mål utöver det som finns i nuet. Tacksamhet, men ändå inre utveckling.

Skogsmannen är sig själv. Försöker inte förändra någon annan, och ärligt talat försöker jag inte locka fler läsare på det ena eller andra sättet. Bloggen är sakta lunkande, trygg och van som en gammal hund. Tillfreds med sin plats i livet och i världen.

Den där andra existensen, han som inte alltid är Skogsmannen, lever ett liv som mer liknar en berg- och dalbana. Tvivel, grubbel, försök att bli något som fungerat bra för någon annan. Ångrar sig och backar tillbaka. Gör om samma misstag flera gånger, framförallt för att ”lyckas” eller åtminstone utvecklas. Inser sedan ”det där var fejkat” och stänger av.

Återkommer alltid till Skogsmannen. Urkärnan. Det är det här som verkligen är jag. Jag har hört det från fler också, nära vänner.

Tack vare att bloggen finns här, har jag nu en trygg plats att återvända till. En liten cyberkoja som påminner om det väsentliga i livet, att det ska levas enligt användarens eget tycke. Inte press och vilja för mycket, om användaren inte är en sådan som gillar svettigt habegär och längtan bortåt. För det är han inte.

Röven på en stubbe. Kaffe i hand. Vackert så.

Kommentera

