Självbedrägeriet i familjeprojektet

I åratal var skogen mitt tempel, och jag behövde ta mig till templet för att tillbe stillheten. I dag bär jag skogen inuti, men glädjer mig åt de stunder jag är där för att besöka denna stora helgedom.

En av höjdpunkterna i familjeprojektet var att få ge sig av ensam ut i skogen, ja gärna på kvällen. Mörker och ensamhet lockade en man som tyvärr ägnade sig åt självbedrägeri. Vi blev större än jag, och det visste jag ju faktiskt om. Men min stränga syn på ego och tänka på sig själv överskuggade allt. En andningspaus ibland blev en andlig meditation, ja och en kroppslig med för den delen.

Nu är familjeprojektet nedlagt, och istället pågår byggandet av det nya. Det är ju faktiskt redan en konstellation. Jag har två familjer, en med mina barn, och en med min nya kvinna och hennes barn. Ja, det är så jag upplever det.

I dag finns inte det trängande behovet av att ge sig iväg alldeles ensam, för att ventilera. Jag försöker inte upprätthålla något som har skapats i huvudet, utan flyter med i nuet på ett sätt som är vilsamt och harmoniskt. Hur länge ska det vara så här? Ja, jag vill att det ska fortsätta vara så. Med insikten om att strukturer kan byggas av självbedrägeri, ja då ser det hoppfullt ut.

Jag ser dock fram emot våren, när det torkar upp och skogen åter får liv igen.

Kommentera

